تفاوت و مزایای خطوط ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۵۰۰۰ و… با یکدیگر

اگر کمی با پنل پیامکی آشنایی داشته باشید، احتمالاً میدانید که برای شروع یک بازاریابی پیامکی حرفهای و درگیرکردن مشتریها با برند و محصولتان، میتوانید با پیششمارههای مختلفی پیامک ارسال کنید. پیششمارههایی مثل 1000، 2000، 3000، 021 ،50001، 50004، 50009، 21000 و …
دیدن این همه پیششماره (و همینطور خواندنشان در خط قبل) نفس آدم را بند میآورد! برای آدم سوال میشود که چرا اینهمه خط برای ارسال پیامک وجود دارد؟ حالا کدامشان از بقیه بهتر است؟ از نظر اقتصادی چطور؟ کدامیکی هزینۀ کمتری برای من دارد؟
اصلاً گیج نشوید! چون ما مثل شیر اینجا هستیم تا جواب سوالات شما را بدهیم. در ادامه تمام این خطوط و ویژگیهایشان را بررسی میکنیم تا خیلی راحت بتوانید مناسبترین خط را برای تبلیغات پیامکیتان انتخاب کنید.
تمام خطوط ارسال پیامک در یک نظر
قبل از اینکه وارد جزییات شوم، لازم است تا اول یک نگاه کلی به تمام اپراتورهای ارسال اس ام اس داشته باشیم. اولین نکتهای که باید بدانید این است که تمام اپراتورهای پیامکی (1000، 2000، 3000 و …) از نظر کارکرد، یکسان هستند و تنها در بعضی از جزئیات باهم فرق دارند. در واقع تمام این پیششمارهها، از طرف مخابرات به اپراتورهای مختلفی اختصاص داده شدند؛ بنابراین تفاوت این خطوط در اپراتور ارائهکننده و سیاستهای آنهاست (دقیقاً مثل اپراتورهای ایرانسل، همراه اول، رایتل و … که پیششمارههای متفاوتی دارند 0912، 0921، 0935 و …).
لازم است بدانید که هیچکدام از این خطوط نمیتوانند به لیست سیاه مخابرات پیامک بفرستند و همۀ آنها هزینۀ پیامکهای ارسال نشده به لیست سیاه را بهصورت اتوماتیک برمیگردانند. (البته خط 2000 کمی با بقیه فرق دارد که در ادامه دربارهاش توضیح میدهم.)
فرقی نمیکند که از کدام خط، پیامک فرستاده باشید، با همۀ این خطوط میتوانید گزارش دقیقی را از اساماسهای ارسال شده و ارسال نشده، تحویل بگیرید. (برای انجام این کار کافی است از داخل سامانۀ ملیپیامک گزینۀ بهروزنمایی گزارش تحویل را انتخاب کنید).
در ادامه، این خطوط را بهصورت جزئیتری مقایسه میکنم؛ البته باید بدانید که این مقایسه حاصل چند سال تجربه و مشاهده عملکرد هر کدام از این خطوط است و اصلاً جنبۀ تبلیغاتی ندارد.
خط ثابت 021 و 026
خط ثابت یا پیششمارۀ 021 و 026 برای شما یک خط اختصاصی با شمارۀ ثابت شرکت خودتان میسازد (البته اگر تهران یا کرج هستید). به این ترتیب است که صاحبان کسبوکار تلفن محل کار خود را خریداری میکنند و شماره پیامکشان با شماره محل کارشان یکی میشود.(اگر چیزی راجعبه خطوط عمومی و اختصاصی نمیدانید مقالۀ خطوط عمومی VS خطوط اختصاصی را بخوانید.)
مزایا
چون شمارهاش با شمارۀ شرکتتان یکیست، یکجورهایی باکلاس است
کیفیت بالای ارسال
سرعت بالا در ارسال
ریزش بسیار کم
قابلیت دریافت گزارش دقیق
خط 21000
آنهایی که ساکن تهران یا کرج نیستند و میخواهند از خطوط ثابت، پیامک تبلیغاتی بفرستند باید از اپراتور 21000 استفاده کنند.
مزایا
تعرفۀ پیامک به نسبت پایین
سرعت ارسال متوسط
تعرفۀ پایین ثبت خطوط
عدم نیاز به تمدید سالیانه خطوط (تا زمانی که اپراتور هزینه تمدید را دریافت نکند.)
قابلیت دریافت گزارش دقیق
خط 1000
پیش شماره 1000، از خطوط قدیمی است که مدت زیادی است که استفاده میشود و در طی سالها امتحان خود را پس داده است. سرعت ارسال آن بالاست و مراکز و سازمانهای دولتی و خصوصی زیادی از این خط استفاده میکنند.
مزایا
سرعت بسیار بالا در ارسال
قابلیت انتخاب خط دلخواه پس از پیششماره 1000
تعرفۀ مناسب پیامک
سرعت بالا در ارسال
قابلیت دریافت گزارش دقیق
عدم نیاز به تمدید سالیانه (تا زمانی که اپراتور هزینه تمدید را دریافت نکند.)
هزینۀ به نسبت پایین برای ثبت خطوط با ارقام کم
خط 2000
پیششمارۀ 2000 خطی است که کاملترین بازگشت هزینه را دارد. اگر به یاد داشته باشید در ابتدای مقاله گفتم بازگشت هزینۀ پیامک در خط 2000 کمی تفاوت دارد. اما چه تفاوتی؟
خب، بازگشت هزینه در خط 2000 به این صورت است که علاوه بر بازگشت هزینۀ لیست سیاه مخابراتی (مانند خطوط دیگر)، هزینۀ پیامکهایی که به هر دلیلی (مثلاً خاموش بودن، در دسترس نبودن کاربر و …) به مخاطبان نرسیده را هم باز میگرداند. برای دریافت این امکان باید از 48 ساعت پس از ارسال پیامک، عمل گزارشگیری را انجام بدهید تا هزینۀ تمام پیامکهای نرسیده به حساب شما برگردد.
مزایا
سرعت بالا در ارسال
کاملترین هزینه بازگشت پیام
قابلیت دریافت گزارش دقیق
معایب
قیمت بالای خطوط اختصاصی
هزینه تمدید سالیانه
خط 3000
خط 3000 هم دقیقاً مانند خط 1000 از خطوط قدیمی است که امتحان خود را طی سالها پس داده است و هم اکنون، سازمانهای دولتی و خصوصی زیادی از این خط استفاده میکنند.
مزایا
سرعت بسیار بالا
قیمت مناسب خطوط 14، 12 و 10 رقمی
بازگشت هزینهی پیامکهای ارسالنشده به صورت خودکار
قابلیت گزارشگیری دقیق
معایب
عدم توانایی انتخاب 4 رقم اول بعد از 3000 بهدلخواه (باید حتماً ابتدا از سرشماره های 8 رقمی خطوط خریداری شوند).
قیمت بالا و محدود بودن خطوط 8 رقمی
خط 50001
خط 50001 هم یکی دیگر از خطوطی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. سرعت ارسال پیامک در این خط بالاست و تعرفه تقریباً مناسبی هم دارد.
مزایا
سرعت ارسال بالا
تعرفه مناسب
قابلیت گزارشگیری دقیق
بازگشت هزینه پیامکهای نرسیده به مخابرات
تعرفه پایین ثبت خطوط اختصاصی
خرید خطوط اختصاصی با انتخاب ارقام
خط 50002 و 50005
این دو خط را شرکت راهکارهای سرزمین هوشمند ارائه کرده است. این اپراتور به کاربرانش اجازه میدهد تا 14 رقم خط دلخواه خودشان را بسازند و از یک خط اختصاصی به مشتریانشان پیامک ارسال کنند.
مزایا
سرعت ارسال مناسب
تعرفه ارسال پایین
امکان انتخاب خطوط اختصاصی به صورت سفارشی
خدماتی کردن خطوط
عدم دریافت هزینه تمدید سالیانه
خط 50004
چیزی که اپراتور 50004 را نسبت به بقیه خطوط متفاوت و خاصتر میکند؛ علاوهبر تعرفه پیامک ارزان، امکان ارسال لینک از طریق پیامک است.
مزایا
سرعت ارسال بالا
تعرفه ارسال پایین
قیمت مناسب برای خطوط اختصاصی
کیفیت ارسال از نظر تحویل به گیرنده
قابلیت خدماتیسازی خط
قابلیت ارسال لینک
خط 50009
این خط و خط 50001 بهطور مشترک توسط شرکت رهیاب پیامگستران ارائه شدهاند؛ بنابراین ویژگیهایشان تا حدود زیادی شبیه به هم است.
تعرفه پیامک فوق العاده پایین
خرید خطوط تنها به صورت سفارشی و انتخاب ارقام
تعرفه پایین ثبت خطوط اختصاصی
سرعت ارسال بالا
قابلیت دریافت گزارش دقیق
بازگشت هزینه پیامکهای نرسیده به مخابرات
حالا کدام خط مناسب من است؟
برای اینکه کاملاً متوجه شوید که کدام اپراتور به کارتان میآید، باید مزایا و معایب همۀ آنها را در کنار اولویتهای کسبوکارتان بگذارید؛ مثلاً اگر هزینه برایتان مهمتر است، اپراتورهای 5000 پایینترین تعرفه را دارند. اگر میخواهید لینکی برای مشتریانتان ارسال کنید 50004 به کارتان میآید، اگر سرعت ارسال پیامکها برایتان مهم است اپراتور 1000 را انتخاب کنید که امتحان خودش را پس داده و سرعت بسیار بالایی دارد و …
سوالات متداول
سوال اول: برای ارسال پیامک حتماً باید خط اختصاصی داشته باشم؟
نه نیازی نیست. مزیت خطوط اختصاصی نسبت به عمومی این است که شما میتوانید ارقامش را خودتان انتخاب کنید و علاوهبراین امکان دریافت پیامک را هم دارند. حالا این قابلیت چه زمانی به کارتان میآید؟ مثلاً اگر بخواهید مسابقۀ پیامکی برگزار کنید، باید حتماً خط اختصاصی داشته باشید؛ چون باید بتوانید پاسخهای مشتریانتان را جمعآوری کنید و در نهایت برنده را اعلام کنید. البته ما در سامانۀ ملیپیامک 2 خط اختصاصی را بهصورت رایگان در اختیار شما میگذاریم.
سوال دوم: امکانش هست تا بهصورت همزمان بیشتر از یک خط رو ثبت کنم؟
بله مشکلی نیست. کاملاً دست شما باز است و میتوانید بهدلخواه و با ارقام متفاوت از اپراتورهای مختلف، خطوط اختصاصی خریداری کنید و به انتخاب خودتان از هر کدام از این خطها که روی پنل پیامکیتان قرار دارد، پیامک ارسال کنید.
سوال سوم: با ثبت خطوط 021 و 026، میتونیم از تلفن ثابت استفاده کنیم؟
بله. ثبت این خطوط بهصورت مجازی است و مشکلی در ارتباطات صوتی از طریق تلفن ایجاد نمیکند.
سوال چهارم: چرا تعرفه پیامکی هر کدام از اپراتورها رو ننوشتی؟
سوال خوبی بود! تعرفههای پیامکی ثابت نیستند و مثل قیمت هرچیز دیگری به روز تغییر میکنند، از آنجاییکه معلوم نیست شما در چه تاریخی این مقاله را مطالعه میکنید، پس من ترجیح میدهم که اطلاعات بهروز را تقدیمتان کنم. برای مشاهده تعرفههای پیامکی هر اپراتور و همینطور بررسی امکانات پنلهای ملیپیامک لطفاً به صفحۀ تعرفهها بروید.
کلام آخر
در این مقاله سعی من این بوده تا یکسری اطلاعات را درباره تمام اپراتورهای پیامکی به شما بدهم تا بتوانید با بررسی آنها، مناسبترین را برای کسبوکارتان انتخاب کنید. همانطور که احتمالاً تا الان متوجه شدید، هر کدام از این خطوط روی پنل پیامکی شما قرار میگیرند، در واقع پنل پیامکی مثل سیستم موبایل شما عمل میکند و هر کدام از این خطوط حکم سیمکارت را دارند. از آنجایی که خب موبایل با موبایل فرق دارد، پنلهای پیامکی هم از نظر امکانات با هم متفاوت هستند.
اگر صفحۀ تعرفهها را چک کرده باشید احتمالاً گیج شدید و با خودتان میگویید که هر کدام از این امکانات به چه دردی میخورد؟ من پیشنهاد میکنم که مطلب پنل اس ام اس چیست را بخوانید تا جواب سوال خودتان را بگیرید و بیشتر با پنل پیامکی آشنا شوید.
اگر در مورد هر کدام از خطوط ارسال پیامک یا همان اپراتورهای پیامکی سوالی دارید، حتماً کامنت بگذارید و بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.